Skanderborg Kommune har fået knap 4,2 mio. kr. til færdiggørelse af to cykelsti-projekter. Der drejer sig om Silkeborgruten mellem Silkeborg og Aarhus, hvor der kommer forbedrede forhold på et par kortere strækninger ved Låsby. Derudover er der afsat penge til færdiggørelse af Himmelbjergruten, der har sit udspring i Ry. Det statslige tilskud dækker 50 pct. af udgifterne til etablering af de to strækninger. Den resterende finansiering af de to cykelstier skal godkendes af byrådet.
Det statslige tilskud dækker 50 pct. af udgifterne til etablering af de to strækninger. Den resterende finansiering af de to cykelstier skal godkendes af byrådet.
Supercykelstier
Begge cykelstier er såkaldte supercykelstier, hvor cyklisten er den prioriterede trafikant med mulighed for at cykle sikkert og med færrest mulige stop. Planlægningen af supercykelstier styrkes i et tværkommunalt samarbejde – det såkaldte Supercykelstisamarbejde.
Der er en række anbefalinger til udformningen af en supercykelsti, det er især anbefalinger til følgende fem kvalitetsmål, som samarbejdskommunerne skal forholde sig til:
- Adgang
- Fremkommelighed
- Sikkerhed og tryghed
- Komfort
- Genkendelighed og identitet.
Silkeborgruten støttes med knap 2 mio. kr.
Cykelstien skal forbedre forholdene for pendlere på Silkeborgruten som forbinder Silkeborg med Aarhus. Herunder ses den del af strækningen ca. 13,1 km, som ligger i Skanderborg Kommune. Med pengene bliver det muligt at lave en sidste delstrækning vest for Låsby, så ruten bliver komplet. Samtidig øges sikkerheden generelt langs ruten med opmærksomhedslinjer og der opsættes bedre skiltning.
Himmelbjergruten støttes med godt 2,2 mio. kr.
Cykelstien skal forbedre forholdene for pendlere på Himmelbjergruten, som forbinder Silkeborg med Ry. Der er i dag cykelsti langt størstedelen af ruten bortset fra en strækning på ca. 2,6 km mellem Salten skov i Silkeborg Kommune og Glarbo i Skanderborg Kommune. Med projektet får Skanderborg Kommune lagt cykelsti helt til kommunegrænsen mod Silkeborg ca. 820 meter se figur 2.