Regeringens planer om at afskaffe 10. klasse mødes med bekymring i Skanderborg Kommune. Her har landets største 10.-klassescenter stor succes med at få de unge videre på erhvervsuddannelserne.
Med 440 elever fordelt på 16 klasser er Skanderborg Kommunes 10. klassestilbud USC10 det største i landet. På 10 år er elevtallet fordoblet, og knap halvdelen af eleverne møder i dag ind fra andre kommuner til et år med personlig udvikling, fordybelse og mulighed for at afprøve forskellige erhvervsfag.
Omkring hver tredje elev går ved skoleårets afslutning videre på en erhvervsuddannelse.
Derfor vækker regeringens planer om afskaffelse af 10.klasse bekymring hos de folkevalgte i Skanderborg Kommune.
– Vi er stærkt bekymrede for afskaffelsen af 10.-klasse, fordi det er et tilbud som samler rigtig mange unge, der ikke er afklarede omkring deres fremtid. Det er unge som måske ikke lige kan se sig selv på en efterskole, og for hvem det er uoverskueligt at skulle binde sig for tre år på en gymnasial uddannelse. Mange af de unge vil blive tvunget ud i et valg af uddannelse, de ikke er klar til at tage, og kan meget nemt blive taberne i den uddannelseskabale, Regeringen er i gang med at lægge, siger formand for Børne- og Ungdomsudvalget Trine Frengler.
Hun understreger, at kritikken ikke går på oprettelsen af den kommende EPX-uddannelse.
– Vi hilser den nye EPX-uddannelse varmt velkommen. Den er et vigtigt skridt i forhold til at styrke tilgangen til erhvervs- og professionsuddannelserne, og den rummer nogle spændende perspektiver, som vi glæder os til at komme i gang med at udforske lokalt.
Eleverne løftes fagligt og personligt
Mange af eleverne på USC10 opfatter tilbuddet som en ”dagefterskole”. Som linjefag udbydes bl.a. byggeteknik, hvor eleverne lærer om forskellige materialer, værktøjer og håndværksteknikker og lige nu arbejder at beklæde en 20 fods skibscontainer med rundtømmer, så den ender med at ligne en bjælkehytte.
På linjefaget Kultur & udveksling sættes fokus på klima, kulturforskelle, lokale virksomheder og velgørenhedsarrangementer, ligesom eleverne deltager i udveksling med en skole i Nordspanien.
– Vi har i løbet af skoleåret både fokus på at løfte de svageste og en stærk ambition om også at gøre dygtige unge endnu dygtigere. Jeg synes i al beskedenhed, at vi lykkes med begge dele, siger leder af USC10 Anders Jepsen.
Ved skoleårets begyndelse er halvdelen af eleverne erklæret ikke-uddannelsesparate. Ved årets afslutning er det tal faldet til omkring 4 pct.