Hvad tænker du om jobcentret? Ny undersøgelse tegner (formentlig) et andet billede

Borgerne i Skanderborg Kommune er generelt tilfredse med det lokale jobcenter – også mere end i andre kommuner. Det viser en ny KL-undersøgelse. Et stort flertal oplever, at de bliver mødt med tillid, og at de forskellige afdelinger i kommunen arbejder godt sammen. Jobcenter Skanderborg hjælper hvert år tusindvis af borgere videre i uddannelse eller job.

”For mange er jobcentret helvede på jord”, ”Jobcentre spilder de lediges tid” og ”Jobcentrene graver andres grav – nu skal vi begrave jobcentrene”. Det skriver Skanderborg Kommune.

Sådan lyder nogle af de overskrifter og slagord, der er rettet mod jobcentrene de seneste år. Men det er ikke et retvisende billede. 

Tilfredsheden er generelt høj hos de borgere, der har været i berøring med et kommunalt jobcenter. Det viser en tværkommunal undersøgelse foretaget af KL (Kommunernes Landsforening). 

63 procent af alle adspurgte på landsplan er i gennemsnit ’meget tilfredse’ eller ’tilfredse’ med deres forløb i jobcentret. For Jobcenter Skanderborg er tilfredshedsgraden oppe på 68,1 procent. 

Samtidig svarer 66,1 procent på landsplan, at de ’i meget høj grad’ eller ’i høj grad’ bliver mødt med tillid i jobcentret. I Skanderborg lyder tallet på 73,2 procent. 

– Jeg er glad for, at der er så stor tilfredshed med Jobcenter Skanderborg samt en svarprocent på over 41 procent, og at borgerne især oplever et tillidsfuldt og givende samarbejde. Det er vigtigt, fordi centret er til for borgernes skyld. Hvert år hjælper Jobcenter Skanderborg rigtigt mange mennesker i job til gavn for både borgere og lokale virksomheder, siger Claus Bloch, formand for Arbejdsmarkedsudvalget i Skanderborg Kommune. 

Ordentlighed og tydelig kommunikation

KL-undersøgelsen er gennemført i foråret 2024. Alle kommuner fik tilbud om at være med, og i alt 44 kommuner fordelt på hele landet deltog i undersøgelsen. 

Alle adspurgte i undersøgelsen har fået samme spørgsmål, så resultaterne kan sammenlignes. 

Flere af spørgsmålene handler om selve mødet med jobcentret og sagsbehandleren. På stort set samtlige spørgsmål scorer Jobcenter Skanderborg højere end landsgennemsnittet. 

Ifølge Anja Nørby Sørensen, chef for Arbejdsmarked og Social i Skanderborg Kommune, kan en af forklaringerne være, at der er arbejdet målrettet med tydelig kommunikation og det gode ”værtskab” i Jobcenter Skanderborg. 

– Vi er meget fokuserede på, at det skal være en god oplevelse at samarbejde med Jobcentret, også selv om man skulle få en anden besked, end man havde håbet på. Det handler om ordentlighed: At møde folk med en respektfuld hilsen; at sørge for, at de føler sig velkomne i rummet og at kommunikere letforståeligt uden ”system-sprog”. Når borgeren går hjem, skal han eller hun føle sig godt behandlet og have forstået, hvad der er aftalt, siger Anja Nørby Sørensen. 

Samarbejde på tværs

Nogle borgere har kontakt med andre kommunale afdelinger, fx familie- eller socialafdelingen, samtidig med et forløb i jobcentret. Det område afdækker KL-undersøgelsen også. 

På landsplan svarer knap 40 procent af de aktivitetsparate, at de ‘i meget høj grad’ eller ‘i høj grad’ oplever, at de forskellige afdelinger, de har været i kontakt med, arbejder godt sammen om deres forløb. 

I Skanderborg Kommune er tallet mere end 15 procentpoint højere. Her svarer 55,2 procent af de aktivitetsparate, at de oplever god sammenhæng på tværs. 

– Det er nok det tal i undersøgelsen, jeg er mest stolt af. Det fortæller mig, at borgerne i Skanderborg generelt ikke føler sig tabt i mellem instanser. Resultatet giver et billede af, at vi er gode til at arbejde sammen på tværs og hjælpe borgeren. Og det er jo vores fornemste opgave, siger Anja Nørby Sørensen.

Et af fokuspunkterne for Jobcenter Skanderborg i den kommende tid er digitalisering. Det kan forenkle processer og give nye muligheder og fleksibilitet for borgerne. Og det tager de godt imod, hvis man bruger KL-undersøgelsen som rettesnor. 

Her svarer 70 procent af de adspurgte i Skanderborg Kommune, at de er interesserede i, at flere samtaler i fremtiden foregår som telefon- eller videomøde. 

Læs mere om KL-undersøgelsen her.

Fakta

  • KL gennemførte i foråret 2024 i samarbejde med Carelink Gruppen en tværkommunal borgerundersøgelse i 44 kommuner. Undersøgelsen havde fokus på borgernes oplevelse og tilfredshed med jobcentret. 
  • Som led i undersøgelsen modtog 2.021 borgere i Skanderborg Kommune et online spørgeskema på baggrund af en stratificeret randomiseret stikprøveudvælgelse. Heraf besvarede 832 borgere spørgeskemaet, hvilket gav en svarprocent på 41,2 procent. 
  • I marts 2024 var den sæsonkorrigerede ledighed på 1,9 procent af arbejdsstyrken i Skanderborg Kommune. Det svarer til den 5. laveste ledighed blandt de 98 kommuner.
  • Jobcenter Skanderborg hjælper hvert år tusindvis af borgere videre i uddannelse og job. 
  • I 2023 blev 1.787 sager afsluttet til job og uddannelse. 1.776 sygemeldte blev afsluttet med en raskmelding, og langt de fleste af dem er i job i dag. Endelig blev omkring 1.000 sager afsluttet med årsagerne ”Øvrige” og ”Andet”. Det omfatter blandt andet de tilfælde, hvor en ledig framelder sig jobcentret, typisk fordi man har fået et job på hånden.  
Facebook