Mængden af biler, som skal til og fra motorvejen omkring Stilling, vokser.
Allerede i 2021 vedtog Byrådet ved budgetforliget, at krydset ved Randersvej og Niels Bohrs Vej skulle udvides. Men dengang var forventningerne, at de trafikale udfordringer kunne afhjælpes med nogle signaltekniske løsninger og små udbygninger til de cirka fire millioner kroner, der dengang blev afsat.
Særligt de store lastbiler med ekstra modulvogne er udfordret i at komme rundt i T-krydset. Derfor er der opstået et behov for en større ombygning og udvidelse af krydset i form af flere spor. Det er årsagen til, at Byrådet nu har besluttet, at der skal udvides med yderlig 2,7 mio.kr.
-Med ombygningen tilføjes et såkaldt ligeudspor mod Skanderborg, hvor bilister kun skal holde for rødt, når cyklister krydser vejen. Det vil derfor blive nemmere at komme fra motorvejen og ind mod Stilling og Skanderborg, da der i langt størstedelen af tiden vil være grønt i retningen fra motorvejen mod Skanderborg. I det hele taget letter udvidelsen af krydset trafikken, der særligt i myldretiden er udfordret med langsom kø-kørsel, siger Formand for Klima-, Miljø- og Planudvalget, Claus Leick.
I retning fra Skanderborg mod motorvejen vil fremkommeligheden nemlig blive øget ved etablering af en ekstra ny vejbane frem til det sydlige rampekryds. Det højre spor bortfalder i rampekrydset og vil bidrage til, at det bliver lettere at komme på motorvejen mod Aarhus.
Plads til de helt store
Krydset er i dag anlagt med for smalle heller, hvilket resulterer i, at master og signaler jævnligt påkøres. Ombygning af krydset vil forhindre de hyppige påkørsler af signalmasterne og give alle virksomheder på Niels Bohrs Vej mulighed for at anvende modulvogntogsnettet.
Med Byrådets ekstra bevilling til projektet, bliver det nu sat i udbud inden sommer. Udvidelsen af krydset forventes at være klar til brug i slutningen af 2024.