Sådan ser fremtidens turismeindsats ud i Skanderborg Kommune.

Naturopladerne – dem, der bruger naturen til at tanke energi og nærvær – kommer i fokus i den nye turismeindsats i Skanderborg Kommune, der fra årsskiftet står uden for et destinationsselskab. Rammen bliver ”Danmarks Smukkeste” med reference til landets højeste bakker, Smukfest og de hyggelige byer, der er naturlige pausesteder for cyklister, vandrere og turister på opdagelse.

Fra 1. januar 2024 står Skanderborg Kommune på egne turismeben. 

Det står klart, efter at Byrådet i august takkede nej til at fortsætte i VisitAarhus.

De sidste måneder har Skanderborg Kommune og de lokale turistaktører knoklet for at skabe en ny, selvstændig turismeindsats, og man er godt på vej. 

En indsatsplan er på plads, og den overordnede fortælling og visuelle identitet, som skal give genkendelighed og profilere kommunen over for turister i ind- og udland, er på trapperne. 

En samlende hjemmeside er under udvikling. Målet er, at den både kan trække gæster til og give kommunens borgere inspiration til gode oplevelser i kulturlivet, i byerne og i naturen. 

Alsidigt navn

Overskriften for den nye turismeindsats i Skanderborg Kommune er ”Danmarks Smukkeste”. 

Det er en paraply, som favner både naturen, stemningen og kommunens byer og landsbyer med hvert sit smukke særpræg. 

Derudover kan det bruges som navnetræk i en række sammenhænge: Danmarks Smukkeste… udsigt, løberuter, yogasted, landsby og så videre. 

Danmarks Smukkeste rummer også en særlig hilsen til Smukfest og titlen ”Danmarks Smukkeste Festival”. Den populære og levende festival har for alvor været med til at sætte Skanderborg Kommune på landkortet. Smukfest er i øvrigt helt med på navnet. 

– Danmarks Smukkeste rummer hele vores kommune på bedst mulig måde. Nok er der smukt mange steder i Danmark, men der er kun ét sted, der har slået ’smuk’ så meget an. Vi er stolte over at huse Smukfest, Himmelbjerget, de store søer, landets højeste bakker og alt det andet smukke i Skanderborg Kommune, og vi vil gerne dele det med turisterne, siger borgmester Frands Fischer.

Navnet Danmarks Smukkeste er valgt af Økonomi- og Erhvervsudvalget. Sammen med planerne for den kommende indsats blev navnet præsenteret for lokale turistaktører forleden. En af dem er Anette Poulsen, direktør for Hotel Ry:

– Der er mange muligheder i ”Danmarks Smukkeste”, og vi kan alle tappe ind i det. Det er et meget rammende navn, fordi vi vitterligt befinder os i et smukt område. Nu venter et langt sejt træk, hvor vi skal have navnet og den nye turismeindsats ud at leve.

Ro og eftertænksomhed

Turismeindsatsplanen sætter fokus på styrkepositionerne i Skanderborg Kommune. Den smukke natur er fremhævet med denne beskrivelse:

”Her leves det gode liv, og der er plads til ro, nærvær og eftertænksomhed på vandreturen, på cykel, paddleboard og i kano og kajak. Fokus kommer til at være på, at her er plads til ro og nærvær og slow living under åben himmel.”

Andre styrkepositioner er de høje bakker (tre af de fem højeste punkter i Danmark ligger i Skanderborg Kommune), Smukfest og Himmelbjerget, som mange danskere har et forhold til. Man anslår, at Himmelbjerget har et besøgstal på minimum 300.000 gæster om året. 

Sidst, men ikke mindst har Skanderborg Kommune en styrkeposition i byerne Hørning, Galten, Låsby, Ry og Skanderborg samt landsbyerne. 

”Byernes placering og størrelser gør, at cykelryttere, mountainbikere og vandrere aktivt bruger byerne til pauser, mødesteder og proviantering og denne sammensmeltning mellem oplevelser i naturen og byliv er også en væsentlig styrke”, står der i turismeindsatsplanen. 

Skanderborgs nye turismeindsats fokuserer på tre oplevelsesbaserede målgrupper, som er defineret ud fra en kendskabs- og potentialeanalyse lavet af Epinion: 

  • Naturopladerne: Fokus på ro, nærvær og afslappende aktiviteter i naturen fx vandring, yoga eller paddleboard. 
  • De friluftsaktive: Ferie og oplevelser med puls og nerve fx mountainbike, landevejscykling, løb og golf.
  • Kulturudforskerne: Hang til museer, attraktioner, arkitektur og historie. Turismeindsatsen udfoldes her via museer, sejlture med turbåde, demokratihistorien på Himmelbjerget, fællesskabsbåret kultur og de hyggelige byer.

Se mere om turismeindsatsen her (pkt. 249).

Fakta

  • Byrådet i Skanderborg Kommune vedtog den 30. august 2023 ikke at forlænge aftalen med VisitAarhus, som ellers har stået for kommunens turismeindsats siden 2019.
  • Der er 19 destinationsselskaber i Danmark. Skanderborg bliver en af otte danske kommuner, som varetager turismeindsatsen alene. 
  • Fra januar 2024 vil en del af turismeindsatsen udgå fra en hjemmeside med navnet DanmarksSmukkeste.dk.
  • Turismeindsatsen er forankret i Udvikling, Kultur og Erhverv i Skanderborg Kommune med direkte reference til Økonomi- og Erhvervsudvalget.
  • Navnet Danmarks Smukkeste er også hængt op på byrådets vision ”Mennesker møder mennesker i Danmarks smukkeste kommune”, som er pejlemærket i Skanderborg Kommunes Udviklingspolitik 2022-2025.

Gruppearbejde ved runde borde. I fokus er en kvinde, som peger på et kort.
Lokale turistaktører var samlet forleden for at drøfte den nye turismeindsats. Foto: Per Bille.

Facebook