En eller flere gerningsmænd fik formentlig ikke det udbytte, de havde håbet, da to mænd fra Skanderborg Kommune uafhængigt af hinanden blev ringet op torsdag.
I begge tilfælde fortalte personen i den anden ende af røret, at han var ansat i den bank, mændene er tilknyttet. Begge mænd blev også begge oplyst om, at der var ved at ske svindel med deres betalingskort, og at de risikerede at miste større beløb.
Derefter bad den falske bankmedarbejder om, at borgerne oplyste pin-koderne til deres betalingskort, hvorefter der ville komme en medarbejder fra ”banken” for at afhente betalingskortet.
Den ene mand mistænkte undervejs i samtalen, at der var tale om et svindelnummer. Derfor spurgte han direkte, om personen i telefonen kunne nævne, hvem der var hans bankrådgiver. Det kunne manden ikke fortælle, og dermed blev borgerens mistanke bekræftet.
Den anden borger gennemskuede ligeledes, at der var tale om forsøg på svindel, og kort efter blev samtalen afsluttet.
Ingen af mændene endte derfor med at udlevere deres betalingskort.
”Episoderne er en anledning til at gentage budskabet om, at man for alt i verden ikke skal dele eksempelvis pin-koder med andre. Man skal også være klar over, at banker, politiet eller andre myndigheder aldrig ringer og anmoder om at få udleveret personlige oplysninger eller betalingskort,” siger vicepolitiinspektør Finn Ellesgaard Nielsen.
